06 20 471 1030 ooravecz@gmail.com

A jó hír: nem, nem kell szuper hajlékonynak lenned, olyannak, mint a képen látható lány. A jóga mindenkié, csak meg kell találnod a saját utad. Az én otthoni gyakorlásom úgy kezdődött, hogy futás után jógapózok segítségével nyújtottam még 20-25 percet, végül relaxáltam. Ha te is elhatároztad, hogy rendszeresen jógázol, elkezdheted kialakítani a kereteket. Ebben az írásban az alapvető kérdéseket veszem végig.

Mit?

Tapasztalataim azt mutatják, érdemes nagyjából hetente eljárni vezetett órára. A vezetett órán szerzett felismerések segítenek megtervezni otthoni gyakorlásod, de a tanárodtól is kérhetsz tanácsot. Ha otthon jógázol, lehet a gyakorlás akár csak 20 perc, fél óra: bemelegíthetsz gimnasztikával, majd következhet néhány jógapóz. Levezetésképpen pihenj, lazíts a földön néhány percet, ahogyan az órákon is szokásos.

Nekem úgy tanították: azt gyakorold, amit már éppen meg tudsz csinálni. Ezt egyrészt a fizikai felkészültséged (erő, hajlékonyság), másrészt az aznapi állapotod mondja meg. Ha energikus vagy, választhatsz olyan gyakorlatokat, amelyek fő végrehajtási szempontjait az órákról már ismered, viszont kihívást tartogatnak valamilyen területen. Ha fáradtabbnak érzed magad, lehet, hogy inkább olyan pozíciókba lazulnál bele, amelyek kivitelezése könnyedén megy. Ekkor mindig lehet mélyíteni a pózt úgy, hogy figyelsz a végrehajtás apró részleteire, légzésedre, megfigyeled magad. A rendszeres otthoni gyakorlás eredményeként szinte ösztönösen érezheted, melyik nap, mit gyakorolj.

Mikor?

Lehet, hogy könnyű megoldanod a korábban kelést reggelente. A reggeli gyakorlás hatására frissen, koncentráltan indul, folytatódik a nap. Ilyenkor figyelembe kell venned, hogy a test valamivel rugalmatlanabb a kora reggeli órákban – hozzá lehet szokni ehhez, nem olyan jelentős a különbség. A délutáni gyakorlás gyakran alkalmat ad arra, hogy lezárd a nap egy részét, ráhangolódj az esti tevékenységeidre. Bár ekkorra szellemileg fáradtabb lehetsz, tested készségesebben hajtja végre a gyakorlatokat, végül jól esik a relaxációban megpihenni.

Hol?

Az időzavar manapság általános jelenség. Ha nem csak otthon gyakorolsz, azt ajánlom, olyan helyre járj jógázni, ami a napi ritmusodhoz könnyedén igazítható, mind időpont, mind helyszín szempontjából. Budapesti vagyok, az utóbbi években sok jógastúdióban megfordultam a belvárosban és néha a külső kerületekben is. Mindenhol találkoztam felkészült tanárokkal, akik előrébb mozdították a gyakorlásomat. Olyanoktól is tanultam és tanulok, akik csak néha oktatnak a fővárosban. Ha kipróbálsz több helyet és oktatót, segíthet abban hogy érzékeld, milyen irányban köteleződj el.

A jógastúdiók órarendjében sokféle óratípusokból választhatsz. Ha úgy érzed, elakadtál, többféle utat választhatsz. Gyakorolhatsz jógavideók alapjn, olvashatsz a témában, megkérdezhetsz olyanokat, akik egy ideje gyakorolnak, de beszélgethetsz jógaoktatókkal is. Bár tanácsokat kapni fogsz, nem biztos, hogypontosan ugyanazt fogod választani, mint az, aki a tanácsot adta. Keresgélj bátran – idővel meg fogod látni, milyen típusú óra és melyik tanár az, aki mellett érdemes elköteleződnöd 🙂

Share This