06 20 471 1030 ooravecz@gmail.com

Futópadon futsz: normális vagy?! Szegezték már neked ezt a kérdést? Esetleg megrökönyödve te tetted fel valaki másnak? Elárulom, én az utóbbi kategóriába tartozom. Azóta többet tapasztaltam: íme, néhány lehetséges motiváció.

Időnként belebonyolódom abba is, hogy mászóknak, vagy futóknak segítek az edzésükben. A jóga mellett továbbra is sportolok, a saját edzéseim tervezéséhez is kerestem a szakmai hátteret. Emiatt néhány éve belevágtam egy OKJ sportoktató képzésbe. Akkoriban az önálló edzőterem látogatás határozta meg, mit és hol sportolok. Noha nem ez volt az első kirándulásom a vasak világában, eleinte elveszetten bolyongtam a teremben. A futópadokhoz érve viszont felcsillant a szemem: „ez az enyém! ezt ismerem!” – éreztem. Igen, én, a megrögzött outdoor nőszemély, azon a télen rendszeresen futottam futópadon. De miért volt ez jó nekem?

Futás, erősítés, nyújtás egyszerre. Futóként és jógaoktatóként is érdekelt, hogyan kezeljem a futás egyoldalú hatásait, hiszen maga a futás is örömtelibb és eredményesebb lesz így. Ma már nem csak futok, hanem erősítek és nyújtok is – néha jógával, néha máshogy. Ehhez nem feltétlenül kell terembe járni, de tény, hogy az ott található eszközpark változatosabbá teszi az erősítő edzést: tudok például húzódzkodni, szeretek eszközökkel (fitt-labda, bosu) dolgozni, mert komplexebb a terhelés.

Könnyen beilleszthető a napba. Időnként, mint sok sportoló, küzdök azzal, hogyan férjen be a napba minden, amit tervezek. Emiatt úgy alakítottam, hogy munkanapokon keveset közlekedem. A lakásom környékén sok az edzőterem, így bármikor beugrom valahova és utána megyek tovább. Így gyakran könnyebben belefér a sportolás, mintha hazamennék és onnan indulnék futni. Otthon sok minden elvonja a figyelmem, minden tovább szokott tartani.

Óvatosság és kíváncsiság. A kezdők egy része teremben, edzői felügyelet mellett kezdi a sportolást. Ők nem mindig képesek azonnal folyamatosan futni, ezért tartalmaznak a kezdő edzéstervek gyaloglást. A futópad egyszerűsíti a mozgástanulást: gyakorlatilag nem kell a lábad elé nézned, sőt, kapaszkodhatsz is. Eleinte elég is lehet, ha csak egy-két tényező változik, hiszen szabályozható a sebesség, lejtőszög, időtartam.

Könnyen elérhető és személyre szabott terhelés. A futópad segítséget nyújt, hogy a kezdőknél ne történjen túlterhelés, később pedig abban, hogy az épp megfelelő terhelést kapd. Nem biztos, hogy mindenki szeretne az M3-as egyik felüljáróján lépcsőzni – emlékszem, időnként így edzettem, amikor a Pamírba készültem, mert ez volt a környék legközelebbi emelkedője. Futópadon ezt hatékonyabban tehettem volna.

Megértés és elfogadás. Mióta kitekintek a megszokott baráti körömből és outdoor közegemből, egyre inkább meglátom, hogy sokan bátortalanok, nem akarnak azonnal szabadban futni. Van olyan is, hogy nem tudják, vagy akarják ezt megoldani, mert sem a munkahelyük, sem a lakóhelyük környéke nem ideális számukra. Vannak, akik hűvösben, vagy télen választják ezt a lehetőséget, mert a munkájukat tönkretenné egy kis megfázás is. Viszont addig is mozognak – és szerintem ez a legfontosabb.

 

Share This