06 20 471 1030 ooravecz@gmail.com

Idén februárban tartottam futóknak egy jógaműhelyt a stabilitásról. Miközben válogattam a gyakorlatokat, átgondoltam azt is, hogyan támogathatom más eszközökkel a résztvevőket. Különbözőek vagyunk, így többféle ötletet gyűjtöttem össze.

A jóga koncentrációs gyakorlatai számomra ahhoz hasonlítanak, ahogyan a víz csepeg. Folyamatos és szünetmentes jelenség ez, azaz a koncentráció tárgyán kívül nincs elterelődés, nincs más gondolat. De mi lehet a koncentráció tárgya? A rövid válasz: attól függ. A hosszú válasz: attól függ, mire tudsz könnyen ráhangolódni.

Miben segít a koncentráció? Az elménk általában gondolatról gondolatra száll, mint egy pillangó. Ez nem mindig hasznos. Ha koncentrált tudsz maradni a pillanatban és a tevékenységben, az elméddel is segíted magad sport közben. Ha van egy begyakorolt eszközöd, ahhoz egyre könnyebben visszatérhetsz, ha mégis elkalandoztál, észreveheted és kiiktathatod az akadályozó gondolatokat.

Lássuk most a gyakorlatokat.

Nézz ki egy pontot magad előtt. Az emberek jelentős része legszívesebben vizuális ingereken keresztül tanul és érzékel. Ha ilyen típus vagy, lehet, hogy ez a módszer neked való. Jógán, amikor kitartod az egyensúly-gyakorlatot, ez könnyen kivitelezhető. Futás közben is kipróbálhatod; például, követheted tekinteteddel az aszfalton felfestett csíkot.

Számolj magadban. Paula Radcliffe, élvonalbeli maratonista módszere a számolás: “Rendszerint elszámoltam magamban százig, ez nekem 1 mérföldnek felel meg. Ez segített minden mérföldet kis szakaszokra bontani. Ahelyett, hogy azon gondolkoztam volna, hogy még 12 mérföld hátravan, inkább számoltam és semmi másra nem gondoltam közben, belefeledkeztem saját világomba.” Kipróbáltam, nekem működik!

Figyeld a légzésed hangját. Ha fogékony vagy a hangokra, a zenére, lehet, hogy ez a te módszered. Futás közben a légzés hangja erőteljes és ritmikus, így könnyebb a figyelmet rajta tartani.

Érzékeld, ahogy a talpad végiggördül a talajon. Ahogyan a víz csepeg, ugyanolyan ritmikusan gördül végig a két talpad egymás után, ahogy haladsz. Próbálj meg belefeledkezni ennek megfigyelésébe. 

Találj ki egy mantrát és használd. A mantra egyes értelmezések szerint azt jelenti: az elme szabadságának eszköze. Pontosan erre van szükségünk, bár ez misztikusan és talán furcsán hangzik. Itt egy rövid mondatra, vagy szóra gondolok, amit folyamatosan, elterelődés nélkül ismételhetsz magadban és úgy érzed, támogat. Például „Erős vagyok.”, „Hajrá.” „Haladok.”, vagy bármi, ami neked tetszik. 

Figyeld a légzésed áramlását. Mozgás közben is megfigyelheted, amit jógaórán gyakorolunk: a levegő érintését az orrnyílásoknál. Az előzőekhez képest talán kicsit nehezebb ez a gyakorlat mozgás közben. Lehet, hogy neked mégis ez fog bejönni? Próbáld ki! 

Hogyan gyakorolj? A koncentrációs gyakorlatok könnyűnek tűnnek, de egyáltalán nem azok. Próbáld ki valamelyiket és látni fogod, hogy hamar elterelődsz. Ez nem gond, mindannyiunk elméje így működik. Ha eredményt akarsz elérni, az elmét edzeni kell, ugyanúgy, mint a testet. Fokozatosan, szelíden, lépésről lépésre.

Share This