06 20 471 1030 ooravecz@gmail.com

Amikor elhatároztam, hogy futás után nyújtani fogok, egy Iyengar (ejtsd: „ájengár”) jóga könyvből próbáltam ki a gyakorlatokat. Minden oldalon egy-egy képen maga a módszer alapítója, B.K.S. Iyengar (1918-2014) mutatta be a gyakorlatot. Emlékszem, csillaggal jelölték a nehézséget és nekem sok 1-2 csillagos gyakorlat is nehézséget okozott, bár szinte az unalmasság határát súrolóan részletes instrukciók segítették, hogyan helyezkedjen bele, tartsa ki és bontsa le a pózt a gyakorló. A 10-20 csillagos gyakorlatokat elképzelni sem tudtam. Ilyen volt például egy kétcsillagos gyakorlat, amibe belebuktam – és akkor még meg sem próbáltam teljesen hátradőlni:

 

 

 

 

 

Hogyan lesz ebből nyújtás? Nem adtam fel olyan könnyen. Munkából hazafelé útba esett a Padma jógastúdió, ahol találtam Iyengar órát. Ráadásul, az órát angolul tartotta az indiai Kiran, az egyik első jógatanárom (mostanában sajnos nem tanít). Ez még inkább fellelkesített, gondoltam, hogy így legalább nem leszünk sokan. Az első meglepetések egyike az volt, hogy Kiran az órán könnyedén elvezetett az egyik olyan (2 csillagos) pozícióig, amelyet otthon nem tudtam elvégezni. Egyrészt, pontosan és világosan elmagyarázta a lépéseket, amelyek során eljutok a pózba. Másrészt, módosításokat, sőt, eszközöket használt, hogy meg tudjam mindezt valósítani abban az állapotban, ahol vagyok.

 

 

 

 

 

Iyengar egyébként beteges gyerekként találkozott a jógával és 18 éves korától haláláig oktatott. Ismert nyugati tanítványai közé tartozik például Yehudi Menuhin. Iyengar rájött, hogy a nyugati életmód hatására sok gyakorlatot módosítani szükséges a gyakorláshoz. Talán ez a legjellemzőbb az Iyengar módszerre. Anatómiai precizitással építi fel a gyakorlatokat és rengeteg eszközt (jógatégla, párna, hengerpárna, heveder, pokróc, sőt szék, és a falon lógó kötelek) használ fel abból a célból, hogy az ászana fizikai formáját biztonságosan, lépésről lépésre tökéletesítse. A gyakorlásban – a precíz felépítést követően – jellemzőek a hosszú, akár több percig kitartott gyakorlatok. Évek telnek el, mire megerősödik a test és a gyakorlásban megjelennek a légzőgyakorlatok. Ilyen egy tipikus Iyengar jógaterem:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ilyen egy kis jógahíd, Iyengar módra és anélkül:

 

 

 

 

 

 

 

 

Bár később más irányba indultam tovább, az anatómiai tudást és eszközöket máig használom a gyakorlásban, oktatásban. Nagyon ajánlom ezt a módszert a kezdetekkor! Jellemzője még az évekig tartó képzés, nemzetközi vizsgarendszer alapján, így a tanárok tudása biztos és alapos. Ha a fő cél az örömteli és sérülésmentes jóga, az Iyengar rendszer hatékonyan segít megérteni és személyre szabottan megtanulni az alapvető gyakorlatokat. Amikor kialakultak, rögzültek az alapok, már könnyebb dinamikus órákon (ashtanga, vinyasza flow), vagy otthon gyakorolni. A tanárok oklevelén található szimbólumot, úgy látom, magáról Iyengarról mintázták.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Érdekes helyek::
http://iyengar.hu/
http://amritajoga.hu/

 

Share This