06 20 471 1030 ooravecz@gmail.com

Az ashtanga jóga az egyik legnépszerűbb jógairányzat, előbb-utóbb szembe fog jönni, ha jógastúdióban is gyakorolsz. Az irányzat alapítója Sri K. Pattabhi Jois (1915-2009), aki – érdekes módon – ugyanúgy Krishnamacharya-tanítvány, mint Iyengar. Amikor ezt megtudtam, szöget ütött a fejembe, hogyan lehet ez, mert a két irányzat eléggé különbözik. Krishnamacharya, mint egy jó coach, valószínűleg kihozta tanítványaiból, amire azok termettek. Pattabhi Jois szerint a jóga 99% gyakorlat és 1% elmélet. “Practice and all is coming.” Azaz, gyakorolj, és a többi jön magától.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De mi az, hogy ashtanga? Azt jelenti, 8 tag, azaz a jóga 8 tagja. Most csak felsorolom ezeket, de később részletesebben írok még róluk: jámák (5 erkölcsi alapelv), nijámák(5 életviteli alapelv), ászana(testgyakorlatok), pránájáma (légzőgyakorlatok), pratjahára (érzékek visszavonása), dharana (koncentráció), djana (meditációs gyakorlatok), szamadhi (meditáció állapota). Az ashtanga jóga – de tulajdonképpen más jógairányzatok is – ezek együttes gyakorlását célozza.

Az ashtanga jóga kötött sorozatokkal dolgozik, szám szerint 6 ilyen sorozat van. Az első sorozattól kezdik a tanítást, amely a test megtisztítására szolgál. Amennyire látom, a tanárok jelentős része nem is engedi továbblépni a tanítványt, amíg a test bizonyos hajlékonyságot el nem ér. A sorozat dinamikusan, napüdvözletekkel indul, de már itt is van egy-egy olyan gyakorlat, amelyet 5 lélegzetvételen keresztül kitartanak. Később a más irányzatokban is ismert álló, illetve ülőgyakorlatokkal és egy hosszabb ideig kitartott, levezető sorral folytatódik a gyakorlás, amelyet időnként egy néhány mozdulatból álló vinyasza sor szakít meg. A vinyasza (egyik változata a lenti képen látható) arra szolgál, hogy kompenzálja a gyakorlatok hatásait.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A metódus meghatározza, hogy minden nap gyakoroljon a tanítvány, csak a szombat, illetve az új- és telihold napja, nőknél a menstruáció első három napja pihenőnap. A gyakorlás közben fenntartott légzés hangos és erőteljes, segíti a koncentrációt. Ugyanezt támogatja az is, hogy a tekintetet minden gyakorlatban a test előírt pontján kell tartani. Mivel egy-egy teljes sorozat végrehajtása közel két óra, a fizikai megterhelés jelentős. A gyakorlók jellemzően fiatalok, huszon- harmincévesek. Az ashtanga lehet vezetett óra, vagy úgynevezett mysore stílusú, amikor a gyakorlók közösen, de önállóan gyakorolnak, és ha kell, a tanár is segít. A tanárok határozottan, erőteljesen igazítanak, eszközhasználat nem jellemző.

Az ashtanga jógával is van tapasztalatom, az első sorozatot 6-7 éve gyakoroltam, bár nem naponta. Már akkoriban is azt éreztem, hogy – bár a napi szintű jógagyakorlás érdekelt –, túl sok a testemnek. Megfigyeltem, hogy bizonyos fizikai és mentális korlátaim nyitogatásához nem ez a módszer adja a legnagyobb támogatást. A légzőgyakorlatok, relaxáció szerepe elenyésző volt azokon az ashtanga órákon, ahol gyakoroltam. Tény persze, hogy nem huszonévesen kezdtem a gyakorlást, így azt már sosem fogom megtudni, hogy egy hajlékonyabb önmagamnak mit adhatott volna. Úgy gondolom, ha már ismered az alapvető ászanákat és szisztematikus, a testet erőteljesen megdolgoztató gyakorlásra vágysz, érdemes tenned vele egy kísérletet.

 

Share This