06 20 471 1030 ooravecz@gmail.com

Sportolsz és már mindent tudsz az edzéstervezésről és nyújtásról? És mi a helyzet a légzéseddel? Azt tapasztalom, a mindennapokban (és a sportban is) a légzés gyakran elhanyagolt terület, azonban segíthet, edzés és verseny közben is, hogy hatékonyabb lehess.

A mell- és hasüreg határán elhelyezkedő rekeszizom részt vesz a légzésben, ugyanúgy, mint a bordaközi izmok. Tudatosabb használata támogatja a mélyebb légzést. A rekeszizomlégzést hasi légzésnek is nevezik. Itt szeretném tisztázni: a légzés során csak a tüdőt töltjük, tölthetjük meg levegővel. Honnan jön mégis a hasi légzés elnevezés? Ha a hátadra fekszel, felhúzott lábakkal, máris kipróbálhatod. Tedd egyik kezed a mellkasodra, másikat pedig a hasadra. Hol érzed legintenzívebben, hogy a tested megmozgatja a légzés? Most lélegezz úgy, hogy a hasfal emelkedjen a belégzéssel és süllyedjen a kilégzéssel, úgy, hogy a mellkas mozdulatlan marad. Máris rekeszizomlégzéssel lélegzel.

Most próbáld ki a rekeszizomlégzést széken ülve – első alkalommal valószínűleg nehezebb lesz úgy lélegezned, hogy nem a mellkas mozog, hanem a hasfal tágul és szűkül körkörösen. Pedig ezt a légzést ülve, állva, sőt, kerékpározás, vagy futás közben is használhatjuk (ha nem is azonnal és állandóan). Legcélszerűbb fekvésben kezdeni a gyakorlást. Ha felhúzod a lábaid, a hasfal el tud lazulni, ami segít abban, hogy szabadon mozoghasson. Ebben a helyzetben nem kell a testtartással sem foglalkozni, így könnyebb odafigyelni a légzésre. Belégzéskor a rekeszizom (és más légzésben résztvevő izmok, így a bordaközi izmok is) összehúzódnak. A rekeszizom kupolája lefelé mozdul, a mellkas tágul, itt a légnyomás a külvilághoz képest csökken és emiatt a levegő beáramlik. A hasi területnek ekkor nincs más választása, csak az, hogy előre és oldalra domborodjon. Kilégzéskor a többi légzőizommal együtt a rekeszizom ellazul és felemelkedik a mellüreg felé, amely szűkül, a hasfal pedig ellazul és leereszkedik.

 

Itt látható egy videó a rekeszizom (és a bordakosár) mozgásáról:
https://youtu.be/hp-gCvW8PRY

És mire jó ez? Ha rekeszizomlégzéssel lélegzel, a tüdő mélyebben fekvő részeibe is bejut a levegő, ekkor a légzés mélyebbé és lassabbá válik. Ez azt is jelenti, hogy több idő marad a tüdő léghólyagocskáin keresztüli gázcserére a vérrel, így mozgás közben is több oxigént kaphat a szervezet és a szén-dioxid eltávolítása is hatékonyabb. Maga a légzés hosszabbá válik, ami ellazító hatású, főleg, ha a kilégzés egy kicsit hosszabb a belégzésnél. Egy lejtőn lefelé futva, vagy tekerve tudatosan alkalmazható ez a légzés, azért, hogy egy kicsit megnyugodjon a test és kitisztuljon az elme a következő emelkedő előtt.

Hogyan gyakorolhatod? Erről egy következő bejegyzésben írok.

Share This