06 20 471 1030 ooravecz@gmail.com

Az interneten fellelhető pszichológiai és ezoterikus írások gyakori hívószava a pozitív gondolkozás, a „bevonzás”, az, hogy mindössze el kell hinned, hogy képes vagy valamire és be kell programoznod magad, akkor biztosan sikerülni fog. Én nem látom ezt ennyire egyszerűnek, mindenesetre az, hogy hiszünk magunkban valamilyen célunk kapcsán, biztosan egyik eleme a sikernek. A sankalpa (kiejtve szankalpa) konkrét eszköz ahhoz, hogy ezt a hitet és elszánást rendszeresen erősítsük.

 

A folyamat ott kezdődik, hogy kigondolunk egy célt, vagy vágyunk valamire. Ekkor gyakran (de nem feltétlenül) már megvan a fejünkben jó néhány technikai részlet (határidő, sportcélok esetében időterv, stb.) Utána megtervezzük azokat a lépéseket, amelyek a cél eléréséhez kellenek, és – jó esetben – haladunk előre az úton, amely persze tartalmazhat hullámhegyeket-völgyeket. A sankalpa ebben a folyamatban használható. Ez a szanszkrit szó a yogapedia.com definíciója szerint szándékot, elhatározást jelöl.

Ha adott az a cél, amelyet komolyan el akarunk érni, akkor van valami a fejünkben arról, milyen is lesz, amikor megvalósul. Mocoroghatnak kétségek is, ami természetes – minél nagyobb a kihívás, annál inkább mocorognak. Viszont, ahhoz, hogy egyáltalán elinduljunk, szükségünk van a sikerbe vetett hit valamiféle szikrájára. Ezt a szikrát erősíti a sankalpa, azáltal, hogy konkretizálja és segít rendszeresen felidézni, megerősíteni magunkban a célkitűzést.

A gyakorlatban a sankalpa ugyanis egy pozitív megerősítő mondat. Úgy fogalmazzuk meg jelen időben, mintha a cél elérésének pillanatában lennénk. Egyes szám első személyben alakítjuk ki a mondatunkat, hiszen a cél a mienk. Fontos, hogy tagadást nem tartalmaz, tehát állításról beszélünk. És az a hatásos, ha minél konkrétabb. Például: „Jólesően futom le a Kassa maratont 4 órán belül.” Ez éppen aktuális lenne számomra, a versenyt október 7-én rendezik. Közben azonban terepen készülök egy hosszabb, 85 km-es versenyre és – szerintem – nem elég gyorsan, így kérdéses, kitűzzem-e egyáltalán ezt a célt, vagy inkább fussak, ahogyan jól esik… Ebből az a tanulság, hogy a sankalpa ismételgetése nem oldja meg a helyzetet, ha a koncentrált erőfeszítés hiányzik a folyamatból.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A sankalpát jó rendszeresen, naponta gyakorolni, hogy valóban lépésről lépésre erősítse elhatározásunkat és hitünket. Felidézhetjük magunkban reggel, a tükörbe nézve, vagy este, az ágyban fekve, vagy bármikor, amikor eszünkbe jut. Sportcélunkat például tudatosíthatjuk minden edzés elején. Dolgozhatunk sankalpánkkal jógagyakorlás kezdetekor, vagy végén, a relaxációban. Utóbbinak az az előnye, hogy módosult tudatállapotban az elme mélyebb rétegeit érinthetjük meg, amelyekhez a napi aktivitás során nem is nagyon férünk hozzá. Érdemes kisebb, kevésbé fontos, néhány hónap alatt megvalósítani tervezett célokon elkezdeni a sankalpa gyakorlását, hogy hamarosan sikerélményhez jussunk. Jó gyakorlást :-)!

Share This