06 20 471 1030 ooravecz@gmail.com

Néhány éve jógáztam már, amikor észrevettem, hogy a nadrágjaim lecsúsznak és amúgy is egy számmal kisebbeket kell vennem. Mivel mindig intenzíven sportoltam és sosem fogyókúráztam, ez eléggé elgondolkoztatott. A mérleg most sem mutatott különbséget a testsúlyomban. Mi történhetett?

Több dolog merülhet fel, kezdjük a fizikai részével. A jógagyakorlásban, főként eleinte, sok álló gyakorlatot használunk, ilyenek a hősi pózok, vagy a fapóz. Ezek a láb helyzetétől függően erősítik és nyújtják a láb és csípő izmait, de a felsőtestet is megdolgoztatják. Hogyan? Úgy, hogy egy nyújtózásban, oldalra hajlításban, vagy éppen csavarásban a törzsizomfűzőnek tartania kell a testet, azért, hogy a pozíció ne „roskadjon össze”. Az erővonalakat a képen nyilak jelölik:

 

Azaz, valójában nem fogyásról, hanem erősödésről van szó. A gyakorlás hatására megerősödnek, tónusossá válnak tehát azok az izmok, amelyek a hasfalat és a deréktáji részt megtartják, például a haránt hasizmok – pedig nem is csináltunk hasizomgyakorlatot.

Az is érdekes, hogy hosszanti irányba is „megnyúlhatunk”, a gerinc menti izmok nyújtásának-erősítésének hatására. Ezek a csigolyák közötti, vagy néhány csigolyát átívelő, vagy még hosszabb mélyizmok tulajdonképpen megtartják a testet álló helyzetben, hogy ne essünk előre. A hosszanti nyújtózásokban, állásban, de akár lefelé néző kutya pózban is, kissé távolítjuk a csigolyákat és nyújtjuk ezeket az izmokat. Ha sokat gyakorolsz, még az is lehet, hogy magasabbnak érzed magad… hosszú távon biztosan sudárabb leszel, mert javul a tartásod.

 

Azt, hogy mi egy másik oka annak, hogy a jógával fogyni lehet, egy következő bejegyzésben írom le.

Share This