06 20 471 1030 ooravecz@gmail.com

A napüdvözlet, ugyanúgy, mint a reggeli zuhanyzás vagy fogmosás, vagy akár kávé, egy jó dolog, amit tehetsz a testeddel, miután felébredtél. Ha más napszakban jógázol, akkor is gyakorolhatod. A dinamikus jógairányzatok, mint a vinyasza flow és ashtanga, bemelegítésként alkalmazzák. Hogyan kezdd el gyakorolni? Ha rákeresel, rengeteg változatát találhatod az interneten. Ezek a videókon könnyednek látszanak, de ha kipróbálod, gyakran túlságosan nehéznek tűnnek. Szerencsére vannak könnyebb és nehezebb változatok és akkor sem kell meghátrálnod, ha nem tudod légzésszinkronnal végezni a gyakorlatokat.

Hogyan kezdheted el? Először is, ismerd meg a gyakorlatok számodra megfelelő, sérülésmentesen kivitelezhető formáját. Azután elkezdheted összekötni őket úgy, hogy minden gyakorlatban 2-3 lélegzetvételnyit időzöl. Általában a belégzéssel megnyújtózunk és kiterjedünk, a kilégzéssel előrehajlunk, vagy előre döntünk és ellazulunk. Itt van például egy egyszerűbb változat, amelyet a Himalájai Jóga Tradícióban gyakorolnak. Itt először jobb, azután bal lábbal lépünk hátra és előre és egy körnek az számít, amikor mindkét variációt elvégezted. 12 kört szokás gyakorolni reggelenként, ez összesen 24 darab napüdvözlet.

 

Érdemes tudnod, mi az, ami a testednek kihívás, vagy nehézség lehet és adott esetben különös figyelemmel végezni, vagy módosítani egy-egy gyakorlatot. Magam elsődleges szempontnak tartom a deréktáji gerincszakasz védelmét a gyakorlás során. Ez például azt jelenti, hogy sosem domborítunk nyújtott lábbal előrehajlításban, csak akkor, ha a törzset a lábakon tudjuk tartani, mert ekkor kisebb erők hatnak a derekunkra, amelyet amúgy is gyakran előrehúz a felsőtest súlya széken ülés közben.

Tehát így:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

És nem így:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mire jó ez az egész? A napüdvözlet gyakorlása során átmozgatjuk és nyújtjuk a fő izomcsoportokat a csípőben, vállövben és a lábakban, valamint alaposan megmozgatjuk és nyújtjuk a gerincet. Miközben  átmozgatjuk a testet, javul a testtartás, egyes gyakorlatai jótékonyan hatnak az emésztésre, segítik a rekeszizom mozgását, így a hasi légzést. Általános hatásai között említhető még, hogy élénkül a vérkeringés, javul az erőnlét és a koncentrációs képesség, az idegrendszert megnyugtatja, harmonizálja. Valójában kávé helyett is fogyasztható 🙂

Share This